Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2013

Θέσεις για την αντικειμενική οντολογία: η αντικειμενοστραφής οντολογία είναι ένας κατά το ήμισυ μεταδομισμός


του Terence Blake


1) Η συγχρονική οντολογία θέτει εκ των προτέρων τα πραγματικά στοιχεία του κόσμου και τη φύση των σχέσεών τους.

2) Η υφαιρετική οντολογία του Αλαίν Μπαντιού και η αφαιρετική οντολογία ("αντικειμενοστραφής οντολογία" ή "OOO") του Γκρέιαμ Χάρμαν συνιστούν παραδείγματα συγχρονικής οντολογίας. 

3) Η αντικειμενική [objectuelle] οντολογία θέτει εκ των προτέρων ότι τα πραγματικά στοιχεία είναι αντικείμενα, και ότι τα αντικείμενα αυτά αποσύρονται από κάθε σχέση.

4) Μια άλλου τύπου οντολογία υπάρχει η οποία δεν αποφασίζει πριν από κάθε δυνατή εμπειρία [expérience empirique] περί του πεδίου του πραγματικού: μια οντολογία διαχρονική και μη-φιλοσοφική.

5) Βρίσκουμε σχεδιάσματα διαχρονικής οντολογίας στα έργα των Ζιλ Ντελέζ, Φρανσουά Λαρουέλ, Μπερνάρ Στιλιέρ και Μπρούνο Λατούρ.

6) Η σύγχρονη φιλοσοφική διακύβευση είναι η επιλογή ανάμεσα σε μια συγχρονική και μια διαχρονική οντολογία. Ανάμεσα στη νοσταλγία της δομής και την επιδίωξη της αποδόμησης. Ανάμεσα στους Μπαντιού/Χάρμαν και στους Ντελέζ/Λαρουέλ/Στιλιέρ/Λατούρ.

7) Η αντικειμενοστραφής οντολογία θέλει να είναι ο διάδοχος της αποδόμησης και του μεταδομισμού, αλλά είναι η παρωδία τους, μια νοσταλγική παλινδρόμηση.

8) Η διακηρυγμένη από την αντικειμενοστραφή οντολογία "επιστροφή στα πράγματα" είναι περισσότερο μια επιστροφή στις υπερβατικές αφαιρέσεις, μια επιστροφή στον πλατωνισμό.

9) Μακριά από το να είναι μια δημοκρατική σκέψη του συγκεκριμένου, η αντικειμενοστραφής οντολογία είναι ένας κενός και ελιτίστικος φορμαλισμός. 

10) Η αντικειμενοστραφής οντολογία είναι κολλημένη ανάμεσα στον δομισμό και τον μεταδομισμό, είναι ένας κατά το ήμισυ μεταδομισμός.

Πηγή agent swarm


Πρόχειρη μετάφραση από τα γαλλικά: Weltschmerz K.

2 σχόλια:

  1. Mάλλον κάπως δυιστικά βάζει ο συγγραφέας τα μέτωπα. Νομίζω πως όλοι αυτοί επικοινωνούν κάπου. Ειδικά κομμάτια του έργου τους. Λ.χ οι ''Λογικές των Κόσμων'' πιο πολύ με τον Ντελέζ από ό,τι το ''Είναι και το Συμβάν'', ο Ντελέζ πιο πολύ με τον δομισμό στο Logic of Sense και πιο πολύ με τον Μπαντιού και το Συμβάν με τη Χρονοεικόνα, ο Χάρμαν και η OOO βρίσκονται σε διάφορες παραλλαγές, κ.ο.κ. Επίσης, η διαδικασία υποκειμενοποίησης στον Badiou έχει σχέση με ερευνητικά προγράμματα και πειραματισμό, σημεία που θυμίζουν αποδόμηση.
    Όπως καταλαβαίνω το κείμενο, βασίζεται κυρίως στη σχέση δυνάμει-ενεργεία, όπως συλλαμβάνεται από όλους τους παραπάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατ' αρχάς να πω τα χρόνια πολλά, να μπει το 14 με υγεία, να πούμε, και κυβέρνηση (με κορμό της κεντρο-) αριστεράς! Δεν είχα ίντερνετ για λίγες μέρες, οπότε σ'χώρα με που δεν απάντησα εγκαίρως. Να διευκρινίσω ότι η πολιτική μη απαντήσεων του ιστολογίου έχει συνήθως δυο άξονες: είτε τη βαρεμάρα του συγγραφέα των αναρτήσεων (ιδίως όταν η απάντηση προϋποθέτει ψάξιμο στη βιβλιοθήκη της αλεξάδρειας!), είτε τη συμφωνία με όσα προηγήθηκαν, που καθιστά περιττή την όποια δημόσια επιβεβαίωση της συμφωνίας.

    Είθισται κάθε κωδικοποιημένη παρουσίαση θέσεων να είναι προγραμματική, σύντομη, μαχητική. Ο συγγραφέας του παραπάνω είναι πράγματι ένοχος, και συνιστώ να κοιτάξεις στο μπλογκ του για μια διασκεδαστική συλλογή αναρτήσεων που αφορούν τον Χάρμαν κυρίως - για παράδειγμα, εμπλουτίζει κατά καιρούς ένα κείμενο κριτικής που ξεκίνησε με είκοσι θέσεις -των οποίων ο πυρήνας εμφανίζεται στην ενδεκάδα της ανάρτησης- και έχει φτάσει τώρα στις εβδομήντα κάτι!

    Είχες πει ότι θα επέστρεφες για κριτικά σχόλια στην παρουσίαση του Λατούρ από τον Χάρμαν. Αν με αξιώσει ο Χριστός, θα γράψω κάτι για αυτό, οπότε τα σχόλιά σου είναι όπως πάντοτε ευπρόσδεκτα*.

    * παγκόσμια πρωτοτυπία: ο συγγραφέας απαιτεί προκαταβολικά να συζητηθεί το κείμενο που δεν έχει ακόμη γράψει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή